Identiteitskaart

Afspraak maken

Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de publieksbalie in het stadhuis. Maak hiervoor altijd een afspraak. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind(eren)? Dan moet uw kind bij de aanvraag én het ophalen aanwezig zijn. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart persoonlijk afhalen. U kunt hiermee naar de meeste landen binnen Europa reizen. De identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. De identiteitskaart voor kinderen tot 18 jaar is 5 jaar geldig.

Spoedaanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Maak telefonisch een afspraak via 0486-477277. U kunt hiervoor digitaal geen afspraak maken. Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, wordt het document de volgende werkdag geleverd. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen
  • Een goedgelijkende kleurenpasfoto. let op de eisen voor foto's voor reisdocumenten
  • Geld of een bankpas. U betaalt direct bij de aanvraag

Kinderen jonger dan twaalf jaar moeten daarnaast meenemen:

Let op: Kinderen moeten bij het aanvragen en afhalen van de identiteitskaart altijd aanwezig zijn.

Reizen met kinderen

Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebt u een andere achternaam dan zij? Dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. U hebt een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, het ouderlijk gezag hebt of toestemming heeft om met de kinderen te reizen. U regelt het bij de Marechaussee.

Kosten

 

Voor wie

Kosten

Geldigheidsduur

0 - 17 jaar € 29,00 vijf jaar
0 - 17 jaar (spoed) € 76,55 vijf jaar
Vanaf 18 jaar € 51,00 tien jaar
Vanaf 18 jaar (spoed) € 98,55 tien jaar

Kwijt of gestolen

Is uw identiteitskaart kwijt of gestolen? Bij de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart doet u meteen aangifte van vermissing bij de gemeente.

Vanaf 5 november 2016 is het niet meer toegestaan om een gevonden reisdocument retour te geven aan de houder. Elk gevonden reisdocument wordt definitief aan het verkeer onttrokken en moet vernietigd worden. Dit wordt geregistreerd in de BRP en in het nationale en internationale vermissingsregister. Daarmee is het document ‘geblokkeerd’.

Deze maatregel is nodig om fraude en misbruik tegen te gaan, bijvoorbeeld doordat iemand met uw legitimatiebewijs een geldlening kan afsluiten of omdat er een kopie van uw document is gemaakt waarmee fraude kan worden gepleegd.

Als u een document kwijt bent moet u dus altijd een nieuw document aanvragen. Indien u het vermiste document terug vindt moet u het alsnog inleveren bij de gemeente.

Klik hier om direct een online verklaring van vermissing in te vullen. U hoeft dan niet naar het gemeentehuis om de vermissing door te geven en uw document wordt meteen geblokkeerd.